Διαχείριση χρόνου: top 12 συμβουλές για αποτελεσματική διαχείριση του χρόνου

diaxeirish xronou

Γιατί υπάρχουν ξυπνητήρια, ημερολόγια, σημειώσεις, υπενθυμίσεις στο κινητό και άλλα πολλά αντικείμενα μέτρησης χρόνου; Η βιομηχανία έφτιαξε τρόπους ώστε να βοηθήσει τον άνθρωπο να διαχειρίζεται ορθά το χρόνο του γιατί η σωστή διαχείριση του χρόνου μπορεί να δώσει χώρο τόσο για εργασία και υποχρεώσεις, όσο και για διασκέδαση και ξεκούραση.

 Αν έχετε περιορισμένο χρόνο και δυσκολεύεστε με τις φοιτητικές εργασίες, αν έχετε να κάνετε πτυχιακή, διπλωματική ή διδακτορική εργασία, μπορείτε να βασιστείτε στον Εκπαιδευτικό Όμιλο Ανάβασις! Πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο για να δείτε δωρεάν την κοστολόγηση.

Εκδήλωση Ενδιαφέροντος

Πολλές φορές λέμε «δεν έχω χρόνο» και αποκλείουμε δραστηριότητες που μας ευχαριστούν ή λέμε πάντα όχι στους ανθρώπους που αγαπάμε. Κι όμως ο χρόνος μπορεί να «δημιουργηθεί» ή να μοιραστεί ανάμεσα στις διάφορες δραστηριότητες, αρκεί να ξέρουμε πώς να τον διαχειριστούμε.

Πάμε να δούμε τις top συμβουλές για να διαχειρίζεστε αποτελεσματικά τον χρόνο και να δούμε βήμα-βήμα πώς να φτιάξετε το τέλειο εξατομικευμένο πρόγραμμα!

Πρώτα όμως να πούμε πως όλες οι συμβουλές είναι ιδέες που υιοθετούνται και προσαρμόζονται. Δεν υπάρχει μια συνταγή για όλους. Υπάρχουν όμως κατευθύνσεις που μπορείτε να ακολουθήσετε για να φτιάξετε το δικό σας σχεδιάγραμμα χρόνου.

1. Αξιολογήστε τον εαυτό σας

Πού βρίσκεστε τώρα; Πού θέλετε να φτάσετε; Ποιους στόχους θέλετε να πετύχετε; Γιατί; Κάντε όλες αυτές τις ερωτήσεις στον εαυτό σας και καταγράψτε τις απαντήσεις. Μην υποτιμήσετε το βήμα αυτό καθώς είναι η βάση για να κατανοήσετε τον εαυτό σας και να τον ωθήσετε να κάνει σωστή διαχείριση χρόνου. Όταν θα γράψετε τους λόγους που θέλετε να διαχειρίζεστε σωστά το χρόνο σας μην τους γράψετε αόριστα, αλλά συγκεκριμένα και με σαφήνεια.

2. Θέστε στόχους

Γράψτε τους στόχους σας πρώτα ως ένα τελικό σημείο, και μετά σπάστε τους σε μικρά βήματα. Το πρώτο βήμα θα είναι και ο στόχος σας, μετά το δεύτερο, το τρίτο κλπ. Αν γράψετε μόνο τον στόχο-αποτέλεσμα και όχι τα βήματα, το πιθανότερο είναι να οδηγηθείτε σε αποτυχία καθώς δε θα γνωρίζετε πώς να φτάσετε στον στόχο. Το θέμα είναι να κάνετε τα μικρά βήματα κάθε μέρα ώστε να φτάσετε στον τελικό και μεγάλο στόχο.

Ας πούμε πως θέσατε ως στόχο να έχετε τουλάχιστον 8 στον συνολικό βαθμό εξαμήνου. Πώς θα τον πετύχετε; Σπάμε τον στόχο σε βήματα:

  • Έχω 7 μαθήματα, 4 εργασίες και 3 γραπτά. Οι δυο εργασίες είναι ομαδικές.
  • Δυο φορές την εβδομάδα θα επικοινωνώ με τις ομάδες για τις δυο εργασίες. Θα ασχολούμαι με τις δυο εργασίες κάθε Τρίτη 16:30 και κάθε Παρασκευή 17:00
  • Θα ασχολούμαι τρεις φορές την εβδομάδα με τις ατομικές εργασίες. Κάθε Δευτέρα 12:00, κάθε Τετάρτη 15:30 και κάθε Σάββατο 11:00.
  • Θα καθαρογράφω κάθε μέρα τις σημειώσεις από τα μαθήματα
  • Θα διαβάζω κάθε μέρα τις σημειώσεις από τα μαθήματα (για να μην τα έχω στο τέλος όλα μαζεμένα)

Εδώ δείξαμε πρόχειρα ένα σχέδιο με στόχους, την κατάσταση στην οποία υποτίθεται βρίσκεται κανείς, πού θέλει να φτάσει και πώς.

Η στοχοθεσία δεν είναι εύκολη υπόθεση. Χρειάζεται και αυτή μια λογική. Θέστε πολύ συγκεκριμένα τους στόχους σας (όχι πχ θέλω να είμαι καλός φοιτητής, αλλά θέλω να παίρνω τουλάχιστον 8) και ρεαλιστικά (όχι πχ θέλω να χάσω 20 κιλά μέσα σε έναν μήνα, αλλά θέλω να βελτιώσω τη φυσική μου κατάσταση).

3. Δέσμευση

Πολύ σημαντική συμβουλή είναι αυτή: αν δε μπορείτε να δεσμευτείτε με κάτι, μην το εντάξετε στο πρόγραμμά σας. Θέλετε να μάθετε μια ξένη γλώσσα; Μήπως μως δεν έχετε τη διάθεση να ασχολείστε μαζί της συστηματικά επειδή δε σας είναι απαραίτητη; Τότε αφήστε την για κάποια άλλη στιγμή της ζωής σας. Θα πρέπει να γνωρίζετε τον εαυτό σας και την κατάστασή σας καλά ώστε να ξέρετε αν μπορείτε να δεσμευτείτε με κάτι. Δεσμευόμαστε με κάτι αν ξέρουμε πως θα μας ωφελήσει, πως είναι χρήσιμο για μας ή κάποιον που αγαπάμε. Μόνο έτσι έχουμε κίνητρο για να δεσμευτούμε με κάτι και να το εντάξουμε τελικά στο πρόγραμμά μας.

4. Ευχάριστες δραστηριότητες

Αν φτιάξετε μια λίστα με όλες τις υποχρεώσεις σας μη ξεχάσετε να προγραμματίσετε και τις δραστηριότητες για να ακονίσετε το πνεύμα σας. Δραστηριότητες που είναι ευχάριστες για σας θα σας δώσουν δύναμη και ενέργεια να μπορείτε να τηρήσετε όλο το πρόγραμμα. Κάθε μέρα να έχετε σχεδιασμένες όχι μόνο τις υποχρεώσεις σας αλλά και τις δραστηριότητες για τον εαυτό σας (πχ προβολή ταινίας, ανάγνωση βιβλίου, βόλτα με αγαπημένους κλπ)

5. Ένα βήμα κάθε μέρα

Μην εντάξετε στο πρόγραμμά σας μέσα σε μια μέρα πολλές σημαντικές δραστηριότητες και πολλούς σημαντικούς στόχους. Αντιθέτως, βάλτε έναν στόχο για την κάθε μέρα. Το multitasking ειδικά για σοβαρές ασχολίες είναι αδύνατο. Αν έχετε δηλαδή υποχρέωση να τελειώσετε με μια εργασία και ταυτόχρονα έχετε να μελετήσετε μια ξένη γλώσσα, προγραμματίστε μια μέρα για την εργασία και άλλη μέρα για τη ξένη γλώσσα. Μην κάνετε και τα δύο σε μία μέρα.

6. Ρουτίνα

Με την έννοια της διαχείρισης χρόνου, ρουτίνα σημαίνει να δημιουργείτε συνήθειες. Για να δημιουργήσετε μια συνήθεια θα πρέπει να την ξεκινήσετε με μικρά βήματα, ένα κάθε φορά, να υπενθυμίζετε στον εαυτό σας το γιατί το κάνετε και να τονώνετε το ηθικό σας με θετικές σκέψεις και θετικά λόγια προς τον εαυτό σας.

7. Ευελιξία

Τη ζωή δε μπορείτε να την προβλέψετε. Γι’ αυτό, αν η λίστα σας θα είναι γεμάτη από δραστηριότητες χωρίς καθόλου ελεύθερο χρόνο, αν συμβεί κάτι απρόβλεπτο δε θα έχετε τη δυνατότητα να το διαχειριστείτε. Χρειάζεται ευελιξία το πρόγραμμα, κάποιον ελεύθερο χρόνο ώστε να μπορείτε να αντιμετωπίζετε απρόβλεπτες καταστάσεις χωρίς να χαθεί εντελώς ο προγραμματισμός σας.

8. Όχι στην τελειομανία

Η ιδέα της τελειότητας, αν θέλετε να πετύχετε τον στόχο σας, πρέπει να διαλυθεί. Τίποτα δεν είναι τέλειο κι ούτε πρόκειται ποτέ να γίνει.

9. Όχι στην πρωτιά

Το ίδιο και η ιδέα του να είστε πάντα πρώτοι σε όλα! Η ζωή δεν είναι ανταγωνισμός, αλλά συμβίωση. Ο ανταγωνισμός στις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων μόνο βλάπτει και θα πρέπει να δουλέψετε με τον εαυτό σας ώστε να αναγνωρίσετε πως δε μπορείτε να τα κάνετε όλα μόνοι σας και πως τα πράγματα δε γίνονται μόνο με έναν τρόπο.

10. Προτεραιότητες

Είναι απαραίτητο να λέμε κάποιες φορές όχι, είτε σε συνήθειες είτε σε ανθρώπους. Θα πρέπει να λέτε όχι σε οτιδήποτε βλάπτει τη σωματική και πνευματική σας υγεία, και σε οτιδήποτε είναι ενάντια στις προτεραιότητες και αξίες σας.

11. Ανάγκες

Μη ξεχνάτε να βλέπετε τον εαυτό σας αντικειμενικά. Όλοι οι άνθρωποι έχουν όρια και περιορισμούς. Μη βάζετε, για παράδειγμα, ως στόχο «να κάνω κάθε μέρα δίωρη γυμναστική» αν δεν είστε ήδη συνηθισμένοι στη γυμναστική. Μπορεί να έχετε για παράδειγμα ως στόχο να βελτιώσετε τη φυσική σας κατάσταση, αλλά αν δεν θέσετε στόχους με βάση τον εαυτό σας μπορεί τελικά να τη χειροτερέψετε. Δεν υπάρχει συνταγή για όλους και δε μπορείτε να συγκρίνετε τον εαυτό σας και το πρόγραμμά σας με άλλους καθώς αυτό είναι απόλυτα εξατομικευμένο και όλοι μας είμαστε διαφορετικοί. Μπορεί να θέλετε να φτάσετε ως έναν στόχο γρήγορα αλλά αν δε σεβαστείτε τις δυνάμεις και τις αδυναμίες σας όχι μόνο θα απομακρυνθείτε από τον στόχο και θα θέλετε να τον εγκαταλείψετε αλλά και θα τραυματίσετε τη σωματική και πνευματική σας υγεία.

Μην ξεχνάτε, ο χρόνος προσαρμόζεται στις ανάγκες σας και δεν είστε εσείς που προσαρμόζεστε στον χρόνο.

12. Όχι στην αναβλητικότητα

Η αναβλητικότητα είναι ο χειρότερος εχθρός της παραγωγικότητας και καταστρέφει τους στόχους και το κίνητρο. Αν έχετε προγραμματίσει μια δραστηριότητα, μην την αναβάλλετε για μετά ακόμα κι αν δεν έχετε τη διάθεση να ασχοληθείτε με αυτήν. Το πρόγραμμα δε μπορεί να βασίζεται πάνω στη διάθεσή σας, αλλά πάνω σε ένα σύστημα, το οποίο με τη σειρά του πρέπει να βασίζεται στις ανάγκες σας.

Ελπίζουμε το άρθρο μας να σας έδωσε κάποιες κατευθύνσεις που μπορείτε να ακολουθήσετε και σήμερα, και να καταφέρετε να διαχειριστείτε τον χρόνο σας πιο αποτελεσματικά. Ο Εκπαιδευτικός Όμιλος Ανάβασις είναι κοντά σας καθώς σας παρέχει στήριξη σε πτυχιακές εργασίες, εργασίες εξαμήνου, διδακτορικές διατριβές και ιδιαίτερα μαθήματα.  Εμπιστευτείτε μας! 

Εκδήλωση Ενδιαφέροντος

Αναζήτηση

Εγγραφείτε στους πάνω από 35.000

Συνδρομητές για δωρεάν εκπαιδευτικά άρθρα! Συμβουλές και προσφορές!

Δωρεάν Κοστολόγηση Έργου

DMCA.com Protection Status